Należą do nich:
1/ Zasada praworządności – która stanowi, że organy podatkowe działają na podstawie przepisów prawa.
2/ Zasada pogłębiania zaufania do organów podatkowych.
4/ Zasada prawdy obiektywnej, która nakłada na organy podatkowe w toku postępowania obowiązek podejmowania wszelkich niezbędnych działań w celu dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz załatwienia sprawy.
5/ Zasada czynnego udziału strony w postępowaniu podatkowym, która zobowiązuje organy podatkowe do zapewnienia stronom czynnego udziału w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji umożliwienia im wypowiedzenia się co do zebranego materiału dowodowego.
6/ Zasada przekonywania czyli powinność wyjaśniania stronom zasadności przesłanek, którymi kierują się organy podatkowe przy załatwianiu spraw.
7/ Zasada szybkości czyli wnikliwego i szybkiego załatwiania spraw.
8/ Zasada pisemności – załatwiania spraw w formie pisemnej.
9/ Zasada dwuinstancyjności – która stanowi, że każda sprawa administracyjna rozstrzygana decyzją organu I instancji podlega w wyniku wniesienia odwołania ponownemu rozpoznaniu i rozstrzygnięciu przez organ II instancji.
10/ Zasad trwałości ostatecznych decyzji.
11/ Zasada ograniczonej jawności postępowania podatkowego czyli jawność postępowania wyłącznie dla stron.
Podstawowe zagadnienia
Powszechnemu obowiązkowi ewidencyjnemu, określonemu w ustawie z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. Nr 142, poz. 702 z późn. zm.) podlegają:
- osoby fizyczne,
- osoby prawne,
- jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami.
Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych oraz płatnicy podatków; podmioty te również otrzymują NIP. Numery identyfikacji podatkowej nadawane są także podmiotom będącym, na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek na ubezpieczenia społeczne lub ubezpieczenia zdrowotne, zwanych dalej “płatnikami składek ubezpieczeniowych” .
Nadanie NIP następuje na podstawie zgłoszenia identyfikacyjnego w drodze decyzji wydawanej przez naczelnika urzędu skarbowego, a postępowanie w sprawie jego nadania prowadzone jest na podstawie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz 926 z późn. zm.), z tym że w sprawach o stwierdzenie nieważności decyzji o nadaniu NIP nie stosuje się art.249 i art.338.
Ewidencji podatników, płatników podatków i płatników składek ubezpieczeniowych dokonują właściwi dla celów ewidencji (zgodnie z art.4 “ustawy o NIP”) naczelnicy urzędów skarbowych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz