wtorek, 12 maja 2009

Wskazówki dla piszącego biznesplan

Przy pisaniu każdego typu biznesplanu obowiązuje kilka podstawowych reguł. Warto zwrócić na nie uwagę, by uniknąć najczęściej popełnianych błędów i zwiększyć szanse na osiągnięcie celu, w jakim plan jest tworzony. Przygotowującym biznesplan najczęściej doradza się:
  • Unikać amatorszczyzny – biznesplan musi wyglądać profesjonalnie, stanowi bowiem odzwierciedlenie koncepcji biznesu i ma przekonać inwestorów, bank lub zarząd do sfinansowania lub wsparcia pomysłu. Jeżeli w przygotowanym planie znajdą się błędy, czytająca go osoba może pomyśleć, że do prowadzenia firmy podejdzie się równie nieprofesjonalnie.
  • Nie zanudzać czytelnika – osoba czytająca biznesplan powinna móc dokładnie zapoznać się z pomysłem w ciągu 15 minut, a cały plan przeczytać w ciągu godziny. Biznesplan ma zawierać tylko najpotrzebniejsze informacje – mniej istotne lub zbyt szczegółowe należy z niego usunąć.
  • Zadbać o atrakcyjną szatę graficzną biznesplanu – nie trzeba obawiać się dodawania wykresów, rysunków i ilustracji.
  • Przedstawiać realną ocenę sytuacji – w swojej wypowiedzi należy ograniczyć się do faktów, bo czytelnik od razu odkryje, że pisze się nieprawdę. Nie warto wypowiadać się o swoim pomyśle w samych superlatywach i zanadto się chwalić. Nie można przesadzać z prognozami finansowymi – czasem warto zawyżyć wydatki i zaniżyć przychody.
  • Dopasować plan do założonego celu – pisząc plan, zawsze należy myśleć o tym, kto będzie go czytał i jaki jest jego cel. Warto pamiętać, że nie ma jednego, uniwersalnego planu.
  • Nie unikać „niewygodnych” kwestii – czytelnik biznesplanu doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że firma ma konkurentów i grozi jej pewne ryzyko. Należy więc wymienić i nazwać wszystkie te elementy - w ten sposób udowodni się czytelnikowi, że firma sobie z nimi poradzi.

Warto też pamiętać, że dobry i poprawnie napisany plan powinien zawierać odpowiedzi na pytania: kto? co? kiedy? gdzie? jak? ile? Przykładowy schemat biznesplanu umieszczono w załączniku.

Literatura: Fiore F., Jak szybko przygotować dobry biznesplan, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz